کد خبر: 1455
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
سعید امیرآبادی خبرنگار

آتش زدن طاووس دروازه قرآن و به طور کلی صدمه به اموال عمومی بیان گر روح های ناآرام و خوشه های خشمی است که به صورت نرم و خزنده در کالبد جامعه ریشه می دوانند و برخوردهای سخت نخواهد توانست نقش بازدارندگی تمام عیار و همه جانبه ای در پیشگیری از آن ها داشته باشد. بلکه در کنار برخوردها و مجازات های قانونی، جامعه نیازمند فضایی باز برای تنفس و تخلیه انرژی هاست.

به گزارش پیام خبر، طاووس دروازه قرآن شیراز طعمه حریق عمدی شد. این خبر آن قدر تامل و تاثربرانگیز هست که در زمره رویدادهای مهم بسیاری از شبکه های خارجی و داخلی قرار گیرد و هر رسانه به فراخور جهت گیری اش از آن بهره برداری کند. شیراز سومین حرم اهل بیت و پایتخت فرهنگی ایران (ع) است و حرم حضرت شاهچراغ (ع) به همراه آرامگاه سترگ شاعران گرانمایه به این شهر هویت جاودانه ای بخشیده اند. در کنار همه این ها سکانداران شهر هم می کوشند تا جلوه هایی از مفاهیم زیباشناسانه را به یادگار گذشتگان اضافه کرده و بر چشم اندازهای شهر شش هزار ساله متاعی نو بیفزایند. به همین دلیل از حادثه حریق عمدی طاووس نباید به سادگی عبور کرد و آن را در زمره جرایم خرد قرار داد. در نظر داشته باشیم که ماهیت هیچ جرمی به طور بالفطره بی اهمیت نیست و برای کاهش رویدادهای هنجارستیزانه باید با گام های هوشمندانه ای در صدد پیشگیری بر آمد.

متاسفانه پدیده آسیب رساندن به اموال عمومی، مبلمان شهری و منابع ملی در ایران پربسامد است. دشت هایی که الوده به زباله شده اند، جنگل ها و پوشش ها سبزی که ناپدید می شوند، وسایل حمل و نقل عمومی و میراث فرهنگی که طعمه یادگار نویسی می گردند، زباله هایی که در معابر عمومی رها می شوند و بسیاری دیگر از این شاخصه ها در بردارنده این موضوع است که شماری از سرجهالت و نادانی با اموال عمومی و ثروت های طبیعی سرستیز دارند. مسلما دلایل ظهور چنین هنجارشکنی های مزمنی در یک مساله واحد خلاصه نمی شود و سلسله مولفه هایی در شکل گیری این گونه آسیب ها نقش دارند. اما در یک نگاه کلی به نظر می رسد که ظهور چنین عقده هایی تابع دو دلیل کلی باشد.

شاید اولین و مهمترین دلیل آسیب رساندن به اموال عمومی در خلاهای فرهنگی ریشه داشته باشد. جریان جاهلی بر این باور است که طاووس دروازه قرآن برای شیراز خوش یمن نیست و با لحنی آزاردهنده به تمجید از آتش زدن و از میان برداشتن آن می پردازد. متاسفانه در برهه معاصر چنان درگیر ابربحران ها و بایکوت های جانفرسا بوده ایم که اموزش های ارتقا فرهنگ عمومی در حاشیه قرار گرفت و سرمایه گزاری شایسته ای برای بهبود نگرش ها انجام نشد. در حالی که درصد عمده ای از آتش هنجار ستیزی ها ریشه در خلاهای فرهنگی داشته و می تواند به شکل تاثیر گزاری آستانه وقوع جرم را کنترل کند.

شاید دومین دلیلی که منجر به ازدیاد آسیب های اجتماعی و رشد بزهکاری به صورت آشکار و نهان شود همانا بحران های مستدام اقتصادی باشند. گسترش قلمرو فقر، رشد لجام گسیختگی تورم، همخوانی نداشتن هزینه و درآمد، ظهور و شدت گیری اختلاف های طبقاتی، خبرهای اختلاس و فساد، تسویه حساب های جناحی و بسیاری دیگر از این مولفه های ناخوشایند ضربات مهلکی بر پیکره روانی جامعه وارد کرده و زمینه خروج از اعتدال و بروز رفتارهای آتشفشانی را مهیا می سازند. فردی که از یافتن شغل و معیشت حداقلی عاجز بماند و نتواند اولیه ترین نیازهای خود و خانواده را فراهم کند به کوهی از عقده های فرو خورده بدل خواهد شد و در صورت خلاهای فرهنگی به جامعه و محیط پیرامونش به انحا مختلف آسیب می زند.

آتش زدن طاووس دروازه قران و به طور کلی صدمه به اموال عمومی بیان گر روح های ناآرام و خوشه های خشمی است که به صورت نرم و خزنده در کالبد جامعه ریشه می دوانند و برخوردهای سخت نخواهد توانست نقش بازدارندگی تمام عیار و همه جانبه ای در پیشگیری از آن ها داشته باشد. بلکه در کنار برخوردها و مجازات های قانونی، جامعه نیازمند فضایی باز برای تنفس و تخلیه انرژی هاست.

در بحبوحه آتش زدن طاووس می توان فلاش بکی هم به گذشته های نزدیک زد و برخی از اظهارنظرها را مرور کرد. در حالی که طاووس هنوز از کامیون پیاده نشده و مراحل نصب و نهایی شدن آن به سرانجام نرسیده بود، در فضای مجازی سرناسازگاری با آن آغاز شد و کار به جایی رسید که با شوخ طبعی هیبت پرنده را به هیولای ژاپنی تشبیه کردند. اگرچه از نظر گروهی از کارشناسان طراحی و اجرای طاووس می توانست چشم نوازتر و بهتر انجام شود، اما واقعیت این است که مهمان جدید دروازه قرآن شیراز آنقدر کریه المنظر و پلشت نیست که با به فراموشی سپردن انصاف مداری آن را با گودزیلا مقایسه کنیم. با وجود همه این ها می توانستیم انتقادات را به صورت کارشناسانه تری مطرح کرده و برای یافتن ادله به سراغ کارشناسان مستقل برویم.

در نظر داشته باشیم که رسانه ها نقش بسزایی در شکل گیری و جهت یافتن افکار عمومی دارند و خروج از رویه اعتدال پیامدهای منفی بسیاری را برای کلیت جامعه به همراه خواهد داشت. شاید اگر انتقادات به عملکرد سازندگان طاووس در محفل های خصوصی و با سعه صدر مطرح می شد با نتایجبهتر و اثر گذار بیشتری روبرو بودیم. بی شک جهان امروز متعلق به رسانه هاست و انها نقش ارزنده ای در پوشش خلاهای فرهنگی جوامع خواهند داشت. متاسفانه طاووس دروازه قرآن طعمه حریق عمدی شد و این مساله وجهه فرهنگی شیراز و اهالی ارزنده اش را نزد جهانیان مکدر کرد.

پی نوشت:

با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، فردی که اقدام به آتش زدن مجسمه بزرگ طاووس در دروازه قرآن شیراز کرده بود، شناسایی و طی یک عملیات غافلگیرانه در اطراف پارک کوهپایه دستگیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

آخرین اخبار

اجتماعی

گفتگو و تحلیل