نگارخانه های شیراز در یک نگاه

ایمان افسریان، نقاش و پژوهشگر هنر با بیان اینکه تصویر هنرمند ایرانی حماسی است، گفت: هنر ایرانی به ویژه فرش و نقاشی تزیینی نیست.

به گزارش پیام خبر، نویسنده کتاب «درجست و جوی زمان نو» در حاشیه برگزاری هفته «حرفه؛ هنرمند» که به میزبانی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: فرش به معنی حماسه است؛ ایرانی ها سعی می کردند بیابان را باغ کنند یا یک تکه را باغ می کردند و روی آن می نشستند.

وی ادامه داد: ایرانی ها به سادگی تمام ثروت فرهنگی خود را دور ریختند بدین خاطر باید از تصویر و نه از نقاشی شروع کنیم.

این نویسنده هنر با بیان اینکه نقاش ایرانی همیشه با خیال یک موقعیت را می کشیده است، ادامه داد: این در حالیست که نقاش غربی بوده که منظر می کشیده است  و نقاش ایرانی همه اینها را از زاویه ای می کشیده که در کامل ترین حالت بوده است.

افسریان که برای برگزاری چند کارگاه تخصصی و سخرانی پیرامون فرهنگ و هنر ایران در شیراز حضور یافت به فرم مثالی و خیالی هنر هم اشاره کرد و گفت: نگاه نقاش ایرانی دایما در حال تغییر بوده است؛ دایم این نگاه مانند یک چشم خیالی حرکت و تصویربرداری می کرده است.

به گفته نویسنده مقالات متعدد در فصلنامه «حرفه؛ هنرمند»، ما روبه روی اثر قرار نمی گیریم و این تفاوت هنرمند ایرانی با غربی است.

وی با بیان اینکه تصویر هنرمند ایرانی حماسی است، عنوان کرد: درحالی که هنر ایران را تزیینی می نامند؛ مفهوم حاشیه برای فهم تصویر ایرانی مهم است، درحالی که تصویر چینی کادر و حاشیه ندارد و جهان برای نقاش چینی بی نهایت است اما در هنر ایران از گذشته تا امروز همیشه عنصر مهم حاشیه بوده است.

این نقاش و پژوهشگر هنر با این حال، افزود: در نقاشی ایرانی، حاشیه به معنی قاب و استعاره پنجره نیست؛ حاشیه نشان دهنده بخشی از زمین است تا بخشش اتفاق بیفتد.

وی در ادامه گفت: در مقایسه با غربی ها، انسان ایرانی زمین را باید پرستاری کند تا جایی را فردوس کند زیرا در اندیشه ایرانی مفهوم هبوط وجود ندارد و وظیفه انسان این بوده که اینجا را بهشت کند و باغ های ایرانی نشانه این مفهوم است و هرگاه نتوانسته باغ بسازد فرش بافته است.

هفته فرهنگی و هنری حرفه؛ هنرمند تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد که طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری افسریان پیرامون تصویر ایرانی و آرش صداقت کیش درخصوص نقاشی معاصر شیراز در مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب سخنرانی دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

فرهنگ، هنر و ادب

گفتگو و تحلیل

  • شاهنامه، قله ای بلند در سپهر فرهنگ و اندیشه ایرانی است/ گفتگو با خالق رادیو شاهنامه

    شاهنامه، قله ای بلند در سپهر فرهنگ و اندیشه ایرانی است/ گفتگو با خالق رادیو شاهنامه

    بی شک شاهنامه، قله ای بلند در سپهر فرهنگ و اندیشه ایرانی است و از آنجاست که گردونه مهر فرهنگ ایران زمین جهان ایرانی را روشن می کند، شاهنامه بی شک در بردارنده حکمتی است که سهروردی به درستی آن را خمیره خسروانیان و برآمده از فلسفه ایران باستان می داند، بینشی که به انوار قدسی قرآن نیز آراسته و تبدیل به چراغی شده، پیش روی ما برای زندگی در افق نیکی و عدالت آن چنان که خود فردوسی چونان زیست: مبادا مرا پیشه جز راستی/که بیداد آرد همه کاستی.

  • از توان غیرمعمول کووید ۱۹ تا احتمال عود مجدد اپیدمی

    از توان غیرمعمول کووید ۱۹ تا احتمال عود مجدد اپیدمی

    یک متخصص سیستم‌های پیچیده و زیستی ضمن بررسی روند شیوع کووید ۱۹، در رابطه با وضعیت اپیدمی در تابستان، احتمال عود مجدد آن در پاییز، تاثیر متغیرهای مختلف در روند شیوع بیماری، اثرات آب و هوا در روند رشد ویروس‌های هم‌خانواده کرونا، بررسی فرضیه ضعیف شدن ویروس با گذشت زمان و احتمال فصلی شدن آن و همچنین اقدامات موثر برای کمینه‌سازی اثرات اجتماعی و اقتصادی بحران کرونا، توضیحاتی ارائه کرد.​​​​​​​

  • کتاب «خاطرات رزمندگان کلیمی فارس»، نشانگر همبستگی ملی ایرانیان

    کتاب «خاطرات رزمندگان کلیمی فارس»، نشانگر همبستگی ملی ایرانیان

    کتاب «خاطرات رزمندگان کلیمی فارس»، نشانگر همبستگی ملی ایرانیان برای حراست از ارزش های فرهنگی کشورشان است، چه بسا همین ارزش های فرهنگی بوده است که مفهوم ایثار را در خود گنجانده است تا حتی یک وجب از خاک سرزمینمان هم از گزند دشمنان دور باشد.

  • فاصله ما با ظهور، مشخص نیست/ تطبیق ناروای حوادث روز به علائم ظهور، خسارات اعتقادی دارد

    فاصله ما با ظهور، مشخص نیست/ تطبیق ناروای حوادث روز به علائم ظهور، خسارات اعتقادی دارد

    رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه تطبیق حوادث روز با علائم ظهور، علمی و فنی نیست، گفت: ما در مسیری قرار داریم که انتهای آن ظهور است و نمی‌دانیم چقدر با آن فاصله داریم. اینکه بگوییم کرونا تابلوی آخر است، حدسیات غیرعالمانه است.

  • تبلور صبر در سیره موسی بن جعفر (ع)

    تبلور صبر در سیره موسی بن جعفر (ع)

    کظم غیظ و صبر در سیره موسی بن جعفر(ع) متبلور است، آن امام همانند پیامبر همنام خود در برابر فرعون زمانه مقاومت کرد و علی‌رغم همه شدائد با مبارزه با انحرافات اعتقادی، جریان تشیع را هدایت کرد.