کد خبر: 2239
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
  • خبرنگار: محسن تورع
  • چاپ
پلیس نامحسوس

فرمانده پلیس راه شمال فارس با تاکید بر اینکه طرح تابستانی پلیس راه از ۳۱ خرداد آغاز شده و تا ۳۱ شهریور ماه ادامه خواهد داشت، گفت: روزانه ۱۰۷ تیم گشت آشکار ۲ نفره و ۲۶ گشت نامحسوس به محورهای مواصلاتی استان اعزام می شوند.

به گزارش پیام خبر، سرهنگ عبدالهاشم دهقانی، امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بخش عمده ای از هموطنان فارس را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند، گفت: حجم ترافیک در محورهای مواصلاتی شاهد هستیم و برداشت محصولات هم باعث شده است که ناوگان باری افزایش یابد.

فرمانده پلیس راه شمال فارس با تاکید بر اینکه طرح تابستانی پلیس راه از ۳۱ خرداد آغاز شده و تا ۳۱ شهریور ماه ادامه خواهد داشت، افزود: به لحاظ تعداد کشته ها فارس رتبه اول را دارد اما اگر سایر مولفه های حمل و نقل مثل طول راه ها و تعداد خودروهای در تردد به تناسب کشته ها در نظر بگیریم، فارس رتبه چهاردهم کشور را دارد، طول استان بیش از ۸۰۰ کیلومتر و عرض حدود ۵۱۷ کیلومتر که باعث ایجاد تصادفات زیادی می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷، میزان چهار درصد را کاهش کشته های تصادفات جاده ای را داشتیم، اظهارداشت: در تابستان ۹۷ در قیاس به تابستان ۹۶، میزان ۱۴ درصد افزایش کشته های جاده ای را داشتیم.

این مقام نظامی با یادآوری این مطلب که در سه ماهه اول سال ۹۸، بر اساس آمار پزشکی قانونی، میزان آمار متوفیان جاده ای در فارس ۱۱ درصد، نسبت به زمان مشابه کاهش داشته است، اضافه کرد: انحراف به چپ، سرعت و سبقت غیرمجاز و استفاده از تلفن های همراه از مهمترین مسائلی است که باعث تصادف می شود.

وی با اشاره به اینکه تیم های نامحسوس در ۲ قالب هست که ۶ خودرو توسط پلیس و ۲۰ دستگاه از سوی سازمان حمل و نقل تامین شده است، گفت: روزانه ۱۰۷ تیم گشت آشکار ۲ نفره و ۲۶ گشت نامحسوس به محورهای مواصلاتی استان اعزام می شوند.

سرهنگ دهقانی با تاکید بر اینکه بر اساس آنالیز ابتدای سال ۹۸، تعداد چهار محور «نورآباد – گچساران»، «کازرون به قائمیه (جاده امامزاده سید حسین (ع))»، «فیروزآباد – شیراز» و کمربندی ۴۲ کیلومتری اطراف شیراز پرخطرترین محورهای فارس است، افزود: کمربندی شیراز متولی مشخصی ندارد، قبلا برای خودروهای سنگین بود اما به واسطه ایجاد شهرک های مختلف به رینگ شهری مبدل شده است و باید بحث ایمن سازی کمربندی شکل گیرد چرا که بیش از هشت درصد حوادث جاده ای فارس در کمربندی شیراز اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه فارس بیشترین نقاط حادثه خیز را در کشور به خود اختصاص داده است، یادآور شد: ۲۱۳ نقطه حادثه ساز فارس شناسنامه دار شدند که ۱۷۰ نقطه به تایید راهداری کشور رسیده است و برخی از این نقاط مشخص سازی شده اند.

سرهنگ دهقانی با تاکید بر اینکه رانندگان باید از فاصله ۱۵۰ متر اشیا را ببیند، ۷۰ متر قبل از محل تصادف جاده خرامه، تابلوی فسفری رنگ نصب شده بود، افزود: در این حادثه راننده ۲۸ متر خط ترمز مورب داشت که نشان از سرعت بالای راننده داشته است و در نقطه حادثه باید راه و شهرسازی باید موارد هشداری بیشتری ایجاد می کرد.

رئیس پلیس راه شمال فارس اظهارداشت: ۱۳۶ دوربین سرعت ثابت در فارس مستقر است در سال گذشته نقاطی مشخص شد که پایه های آن را فعال کردیم، افزود: تمام دوربین ها به شکل فعال هستند اما برخی از آنان مستهلک شده اند و جانمایی برای ۵۶ دوربین در سطح فارس انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظارت کامل بر ناوگان برون شهری مسافری و باربری وجود دارد اما سواری ها که به شکل مقطعی نظارت شکل می گیرد، تاکید کرد: بیشترین تصادف بین ساعت ۱۶ تا ۲۴ رخ می دهد.

وی در خصوص دزدیدن تابلوها هم گفت: دزدیدن تابلوها در محورهای خلوت رخ داده است، تابلوهای مذکور در جاده های خلوت و راه های روستایی روی داده است.

سرهنگ دهقانی با اشاره به اینکه ۳۸ درصد تصادفات به علت عدم توجه به جلو، ۲۹ درصد تخطی از سرعت و انحراف به چپ ۱۱ درصد، تاکید کرد: ۵۸ درصد فوت ها سر صحنه، ۳۶ درصد بیمارستان و ۶ درصد در حین انتقال روی داده است.

این مقام مسئول افزود: واژگونی و خروج از جاده سهم زیادی از تصادفات را دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

آخرین اخبار

اجتماعی

گفتگو و تحلیل