کد خبر: 2656
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
عزاداری شب عاشورا در کربلای معلی

در بصره، روحانی اهل سنت در مجلس عزاداری شیعیان، مصیبت امام حسین (ع) می‌خواند و در داخل حرم امام حسین، نماینده اهل سنت در پارلمان عراق از استان نینوا دست بسته نماز می‌خواند، تا اینگونه اتفاقات نشان دهد که عراقی‎ها اعم از شیعه و اهل سنت به فهم جدیدی از مساله عاشورا و قیام امام حسین (ع) رسیده‌اند.

به گزارش پیام خبر، واقعیت آن است که عزاداری حسینی در سال های بعد از پیروزی بر گروه تروریستی داعش دستخوش تحول عجیبی در عراق شده و احساس می شود که از مواضع انتقادی و بعضا مخالفی که قبلا نسبت به این مراسم در میان بخشی از جامعه اهل سنت (اعم از کرد و عرب) بود، تغییر بنیادی کرده است.

در میان اهل سنت اینک به امام حسین (ع) به عنوان سمبل وحدت در عراق نگاه می شود و این سخن از زبان مراجع دین اهل سنت عراقی و نیز رییس جمهوری کردتبار این کشور بسیار شنیده می شود که امام حسین (ع) فقط متعلق به شیعیان نیست بلکه متعلق به عموم مسلمانان و عراقی هاست.

در کردستان عراق که اغلب مردم سنی مذهب هستند، هرساله دسته های عزاداری در خیابان های سلیمانیه با نوای لبیک یا حسین (ع) به حرکت در می آیند و در اربیل مجالس حسینی با حضور برادران اهل سنت برگزار می شود.

در میان شیعیان نیز متاثر از تحولات بزرگ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که عراق با آن مواجه شده در مجالس حسینی، روضه خوانی ها و اشعار مداحان و سینه زنان  می شود این تحول و فهم جدید از قضیه امام حسین (ع) را  احساس کرد.

شعارها و اشعار آیین های عزاداری همانند گذشته فقط در حادثه عاشورای سال 61 محصور نشده بلکه به طور محسوسی در واقعیت امروز انعکاس یافته و در سال های اخیر هرسال آیین های عزاداری فرصتی برای انتقاد از وضع نابسامان موجود عراق شده است.

دسته های سینه زنی که در بین الحرمین به حرکت در می آیند با اشعاری که می خوانند از حادثه عاشورا همواره به وضع موجود گریز می زنند و به مسوولان و هیات حاکمه همواره تاسی از سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در خدمت رسانی به مردم گوشزد می شود.

انتقاد از مسوولینی که درد مردم ندارند و سرگرم مال اندوزی هستند و یا فسادی که در عموم دستگاه های دولتی ریشه دوانده تا فراخوان های اصلاحات بنیادی در اداره کشور همگی شعارهایی است که در سال های اخیر همواره در دسته های عزاداری بین الحرمین و عموم مجالس حسینی در عراق شنیده می شوند.

موضوعات و مسائلی که خطبای منابر حسینی نیز برای آگاهی بخشی عمومی بر می گزینند احساس می شود جذاب تر شده و حضور گسترده مردم در پای منابر در همه مجالس حسینی گواهی بر این ادعا است به ویژه اینکه به محض پایان سخنان یک خطیب حسینی، بسیاری از مردم از این مجلس خارج شده تا خود را به مجلس دیگر که خطیب دیگری در صددایراد خطبه است، برسانند.

انعکاس مسائل روز در بیانات خطبای منابر حسینی که همواره در مجالس حسینی با قضیه عاشورا و ارزش های اسلامی گره زده می شود، باعث شده است تا مردم از خطبه های مجالس حسینی نه تنها احساس خستگی و کهنگی نکرده بلکه به دلیل ارتباط نزدیک خطبه های این مجالس با واقعیت حال حاضر جامعه و مشکلات مردم عراق بیش از پیش مردم را به سمت خود جذب کند.

عدم تمرکز محض خطبای مجالس حسینی بر ابعاد تاریخی و دینی حادثه عاشورا و گریز زدن به پاره ای آداب و سنن مزموم اجتماعی و باورهای غلط فرهنگی و خصوصا عشایری و آگهی بخشی عمومی درباره روابط اجتماعی و خانوادگی و مسائل مبتلا به جوانان اعم از بیکاری، ازدواج، انحراف و تهاجم فرهنگی، سبب شده است که به رغم تبلیغات گسترده ای که در طول سال علیه دین و ارزش های دینی می شود در ایام محرم و صفر از طریق این مجالس حسینی به نوعی از اذهان مردم و جوانان پالایش یا دستکم کم رنگ شود.

پخت نذری مانند گذشته فقط به شب دهم منحصر نشده بلکه از روز اول محرم تا اربعین حسینی در 20 صفر بخشی از مردم برای جلوگیری از اصراف غذا ترجیح داده اند در اوقات مختلفی غذاهای نذری خود را پخت کرده و توزیع کنند.

تشکیل برخی از گروه های مردمی که بعضا برای جلوگیری از اسراف، غذاهای نذری اضافی را که معمولا هیات های عزاداری و مردم آماده می کنند و اضافه می آید، بسته بندی کرده و با هزینه خود به مناطق فقیر حومه شهر  ببرند تا بین فقرا توزیع شود، از اتفاقات جالب توجهی است که در سنوات اخیر در آیین های عزاداری حسینی اتفاق افتاده است.

جهانی شدن قیام امام حسین و مشارکت ملل و نحل مختلف از اقصا نقاط دنیا در آیین های محرم و صفر به باور کارشناسان یکی از علل این تحول در نگرش عموم مردم عراق به قضیه عاشورا و مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) بوده به ویژه که مردم عراق را از طریق پذیرایی از زائران در تماس با ملت های مختلف و نوعی تبادل فرهنگی قرار داده است.

 در همین راستا دفاتر مراجع عظام و در راس آنها آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق نیز هر ساله به مناسبت حلول محرم، توصیه های ویژه ای به مبلغین و عموم عزاداران و هیات های عزاداری و خدمه امام حسین (ع) ارائه می کنند که به تدریج در ارتقا و عمق بخشی به روح عزاداری های عاشورایی اثرگذار بوده است.

نمایندگان مرجعیت عالی دینی عراق در خطبه های جمعه بارها بر ضرورت آمادگی عراق برای جهانی شدن مساله قیام امام حسین (ع) و ارتقا اوضاع عراق از حیث پیشرفت، اقتصاد و فرهنگ تاکید کرده اند امری که نشان می دهد، عراقی ها به نوعی خود را بیش از هر ملت دیگری در نشر و گسترش فرهنگ عاشورا مسوول می دانند.

برهمین اساس است که هرسال در مقایسه با سال قبل، آیین های محرم شور تازه ای در جامعه عراق می افکند و نسل جدیدی به خادمان حسینی افزوده شده و آیین ها و مجالس ها حسینی شور و شعور بالنده ای پیدا می کند و همین امر باعث شده است که به تدریج انتقادها از پاره ای سنن زننده عاشورایی و خرافات راه یافته به این آیین اصیل بیشتر شود.

بسیاری از عراقی ها در حرکتی خودجوش که از شبکه های اجتماعی گرفته تا مجالس و عزاداری های حسینی این انتقادهای سازنده از ضرورت پالیش آیین های زننده از مساله عاشورا را آغاز کرده اما همه می دانند که این امر هنوز نیاز به آگهی بخشی و گذشت زمان  دارد تا عاشورا به تدریج تبدیل به یک آیین فاخر برای معرفی صحیح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و آهن ربای جذب جهانی ملل و نحل مختلف دنیا شود.

ازجمله این موارد، کمپین هایی است که برخی علما در استان های مختلف عراق در مخالفت با پدیده خرافی قمه زنی براه انداخته و طی آن بر مخالفت مراجع با این اقدام و تاثیرات منفی آن بر  شناخت جهانیان از تشیع و اسلام تاکید کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار

حسینیه

مذهبی

گفتگو و تحلیل