کد خبر: 5650
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
  • خبرنگار: محمدمهدی اسدزاده
  • چاپ
جشنواره داستان‌نویسی داستان کوتاه «روزبهان» فسا

این جشنواره با سه هدف تشویق کودکان و نوجوانان به نوشتن و پرورش استعداد داستان‌نویسی، شناسایی افراد مستعد و علاقه‌مند به نویسندگی در سطح شهرستان فسا و اقدام برای راه‌اندازی گروهی منسجم که در زمینه داستان فعالیت می‌کنند برگزار شد.

به گزارش پیام خبر؛ آیین پایانی جشنواره داستان‌نویسی داستان کوتاه «روزبهان» برگزار شد.

این جشنواره به دبیری دکتر ابراهیم محبی و به ریاست احد اکبری از آبان ماه سال گذشته آغاز شده بود.

این جشنواره با سه هدف تشویق کودکان و نوجوانان به نوشتن و پرورش استعداد داستان‌نویسی، شناسایی افراد مستعد و علاقه‌مند به نویسندگی در سطح شهرستان فسا و اقدام برای راه‌اندازی گروهی منسجم که در زمینه داستان فعالیت می‌کنند برگزار شد.

گفتنی است که برگزاری این جشنواره‌ از فعالیت‌های چندمنظوره مؤسسه فرهنگی هنری درسگاه اهل خرد و به ویژه بخش ادبیات آن بود.

برای این دوره جشنواره، محدوده سنی و گستره جغرافیایی محدودتری در نظر گرفته شد و هیئت اجرایی جشنواره تصمیم گرفت که از نوجوانان در دو گروه متوسطه اول (۱۳ تا ۱۵ سال) و متوسطه دوم (۱۶ تا ۱۸ سال) در شهرستان فسا دعوت به عمل آورد.

فراخوان جشنواره، داستان‌هایی با موضوع آزاد در قالب یک تا پنج صفحه، را هدف خود قرار داده بود. البته به دلیل استقبال کسانی در خارج از محدوده سنی مشخص‌شده، گروه دبستان نیز بر اساس تعداد مناسب آثار و با تأیید هیئت اجرایی جشنواره، به دو گروه قبل افزوده شد.

در این جشنواره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا و اداره آموزش و پرورش این شهرستان نیز همکاری‌هایی را، به ویژه در بخش خبررسانی جشنواره، با مؤسسه انجام دادند.

با توجه به شرایط و پس از یک مرحله تمدید، مهلت ارسال آثار در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید. از میان آثار ارسالی، ۷۰ اثر که شرایط حداقلی حضور در جشنواره را رعایت کرده بودند، به بخش داوری جشنواره راه یافتند. داوری در دو مرحله انجام شد که شرح آن در بخش «بیانیه هیئت داوران» می‌آید. باید توجه داشت که تمامی ملاک‌ها و معیارهای داوری درباره داستان‌ها در قالب فرم داوری در اختیار داوران قرار گرفته بود و داوری‌ها بر اساس روند و ساختاری مشخص و تخصصی انجام گرفت. فایده اصلی استفاده از فرم‌های داوری این است که امکان بررسی نظرات داوران را فراهم می‌کند. علاوه بر آن شرکت‌کنندگان می‌توانند با استفاده از نظرات داوران نقاط قوت یا ضعف داستان‌ها و نکات مربوط به آن‌ها را مرور کنند.

فرم‌های داوری در هر دو مرحله توسط دبیر علمی جشنواره تنظیم شده بود. البته فرم مرحله دوم با فرم مرحله اول تفاوت داشت و در مرحله دوم داورها با دادن امتیاز به ارکان و عناصر داستان‌ها، برگزیدگان را انتخاب و رتبه‌بندی کردند.

با پایان‌یافتن داوری‌های مرحله دوم و اعلام آرای نهایی، دبیرخانه جشنواره به سرپرستی دبیر جشنواره تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفته شد که برنامه‌های جشنواره اعم از اعلام نتایج، اهداء جوایز و شرح برنامه‌های آتی مؤسسه درباره داستان‌نویسی، طی مراسم پایانی جشنواره به سمع و نظر مخاطبان برسد. برای این منظور بنا بود که مطابق هماهنگی‌های صورت‌گرفته، مراسم پایانی جشنواره در تاریخ ۸ اسفندماه ۱۳۹۸ در محل سالن اجتماعات موزه فرهنگ شهرستان فسا برگزار شود. برای این مراسم، برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده بود که متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا این برنامه نیز همچون دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری و آموزشی لغو شد.

پس از آن و با آغاز تعطیلی‌های چندماهه در کشور، مؤسسه درسگاه اهل خرد و هیئت اجرایی جشنواره تلاش کردند تا اخبار فعالیت‌هایشان را در اختیار مخاطبان جشنواره قرار دهند. از جمله این فعالیت‌ها تأسیس گروه واتساپی جشنواره داستان و عضویت شرکت‌کنندگان جشنواره، در این گروه بود. مؤسسه با تأسیس این گروه دو هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ یکی آگاهی‌رسانی درباره اخبار جشنواره و مؤسسه به طور مستقیم و دیگری برگزاری کارگاه‌های آموزشی داستان‌نویسی برای عزیزان علاقه‌مند. لازم به ذکر است که هیئت اجرایی جشنواره پس از آغاز فعالیت و به منظور محقق‌ساختن اهداف سه‌گانه‌ای که پیشتر گفته شد در کنار کلاس‌های داستان‌نویسی زیر نظر مؤسسه، اقدام به برگزاری کارگاه‌های آزاد داستان‌نویسی هم نمود. این کارگاه‌ها که عمدتاً با حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره و در فضای گالری «هفت‌آسمان» مؤسسه درسگاه اهل خرد برگزار می‌شد پس از مواجهه با تعطیلی‌ها، در فضای مجازی و از طریق همان گروه واتساپی ادامه یافته است. بنابراین با وجود اینکه برای اعلام نتایج و معرفی برگزیدگان، وقفه‌ای حدوداً چهارماهه پیش آمد اما تلاش شد که ارتباط با علاقه‌مندان و فعالان زمینه داستان‌نویسی حفظ شود.

اما با پیگیری‌های شرکت‌کنندگان در جشنواره و همچنین به دلیل تغییر و تحولات فراوانی که در این چند ماه در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی روی داد دیگر مجال درنگ بیش از این نبود، بنابراین با نظر هیئت اجرایی جشنواره، تصمیم گرفته شد که اسامی داستان‌های برگزیده و نویسندگان آن‌ها اعلام شود. البته اعلام نتایج از طریق بیانیه هیئت داوران صورت می‌گیرد.

پیش از آن لازم است توجه شود که تمامی مراحل برگزاری این جشنواره با سرمایه اجتماعی و مالی مؤسسه و با نهایت همراهی دوستان و همکاران در بخش‌های مختلف اعم از هیئت اجرایی و داوران محترم و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره آموزش و پرورش شهرستان فسا و همچنین برخی از مدارس سطح شهرستان انجام شد. در این راه اعضای مؤسسه درسگاه اهل خرد و هیئت اجرایی جشنواره تمام تلاش خود را کردند که از وجود و نقطه‌نظرات طیف‌های مختلف کودک و نوجوان شهرستان بهره گیرند و از آن‌ها حمایت کنند. برگزاری کارگاه‌های آزاد داستان‌نویسی، تقدیم لوح تقدیر به تمامی شرکت‌کنندگان در جشنواره (که می‌تواند به عنوان سند و مدرکی علمی و فرهنگی در نظر گرفته شود)، و چاپ کتابی از مجموعه آثار ارسالی منتخب نمونه‌هایی از این حمایت هستند.  

بیانیه هیئت داوران جشنواره داستان‌نویسی داستان کوتاه «روزبهان»

برگزاری جشنواره داستان‌نویسی داستان کوتاه «روزبهان» در سطح شهرستان فسا، موجب شد تا با آثار داستانی جمعی از کودکان و نوجوانان این شهرستان آشنا شویم. با پایان‌یافتن داوری، قرار بر این بود که مراسم پایانی جشنواره داستان‌نویسی روزبهان به صورت حضوری برگزار گردد که متأسفانه این امر محقق نشد. شیوع بیماری کرونا این فرصت را از تمامی علاقه‌مندان و همکاران جشنواره گرفت و افسوس‌ برگزارنشدن این مراسم بر جای ماند. با این وجود ایمان داریم که در آغاز راهی طولانی و پر فراز و نشیب قرار داریم و هنوز هم زمان برای همراهی و همدلی باقی است. جشنواره‌ای که به همت و درایت بخش خصوصی و توسط مؤسسه فرهنگی هنری چند منظوره درسگاه اهل خرد برگزار شد و لطف و همراهی شما عزیزان را در کنار خود داشت بی‌شک می‌تواند بذر پیوندی در میان ما بکارد و سبب اعتلای فرهنگ و اندیشه‌مان شود.  

به هر روی جشنواره داستان‌نویسی داستان کوتاه «روزبهان» با موضوع آزاد که نخستین دوره خود را پشت سر گذاشت سبب گردید تا آثار جمعی از نویسندگان نوپای کودک و نوجوان شهرستان فسا، برای نخستین بار توسط گروهی از متخصصین عمدتاً غیربومی داوری شود. به طور کلی داوری در دو مرحله انجام شد که در ادامه آراء هر مرحله به مخاطبان گرامی ارائه می‌شود.

گذشته از مباحث کلی که درباره ضرورت و اهمیت داستان‌نویسی، به ویژه در بین گروه‌های سنی کودک و نوجوان وجود دارد در بررسی آثار ارسالی نکاتی مد نظر هیئت داوران قرار گرفت که لازم است به آن‌ها توجه شود

۱.         مشکل اصلی و عمومی در این داستان‌ها مسئله پیداکردن ایده و ایده‌پردازی است. شاید بتوان گفت نویسنده با یافتن ایده مناسب، بخش عمده‌ای از راه نوشتن داستان را طی کرده است. نبود نگاه جدید و تکراری‌بودن ایده‌ها می‌تواند ناشی از عدم توجه به محیط اطراف و زندگی انسان‌های دیگر باشد. همچنین ریشه این مسئله می‌تواند مربوط به میزان پایین مطالعه در جامعه و به ویژه شرکت‌کنندگان این جشنواره باشد. البته منظور از مطالعه فقط محدود به آثار نوشتاری نیست و سایر فعالیت‌های هنری، فرهنگی و اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد؛

۲.         در آثار برخی از نویسندگان، خاطرات نویسنده یا اطرافیان او به کار گرفته شده است. این نکته خواه ناخواه بر مسئله بومی‌نویسی و انعکاس محیط و شرایط زندگی نویسنده‌ها تأثیر مثبتی دارد. البته رجوع به این خاطرات و استفاده از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های محیط بومی، هنوز آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان مثال توجه بیشتر به این مسئله و درک عمیق آن، می‌تواند بر مسئله ایده‌یابی و پردازش آن بسیار مؤثر باشد؛

۳.         برخی از آثار دریافتی، کاملاً تحت تأثیر روایات تاریخی، فیلم‌ها و انیمشین‌های روز، بازآفرینی شده‌اند و حتی کپی‌برداری‌هایی از دیگر آثار هستند. با این وجود می‌توان امید داشت که توجه به همین آثار و در مجموع برگزاری چنین جشنواره‌هایی بتواند در ایجاد انگیزه و جسارت نوشتن برای کودکان و نوجوانان مفید باشد.

مرحله اول داوری

داوران: دکتر سمیه آورند، راضیه احمدی، طیبه ثمن

با اتمام مرحله اول داوری و اعلام نتایج اولیه توسط داوران این بخش و پس از تجمیع آراء داوران زیر نظر دبیر جشنواره، از میان ۷۰ اثر بررسی‌شده ۲۳ اثر، شامل ۳ اثر در گروه دبستان، ۱۳ اثر در گروه متوسطه اول و ۷ اثر در گروه متوسطه دوم، صلاحیت ورود به مرحله بعد را پیدا کردند. در این بین ۲۰ اثر گروه‌های متوسطه اول و متوسطه دوم برای داوران بخش نهایی ارسال شد. سه اثر گروه دبستان، به صلاحدید مسئولان جشنواره، وارد بخش رقابتی و نهایی نشد و  به طور مستقیم به عنوان آثار برگزیده انتخاب گردید.   

مرحله دوم داوری

داوران: احمد اکبرپور، فتاح رنجبر، بابک طیبی

(در هر گروه، ابتدا نام داستان برگزیده می‌آید و نام نویسنده نیز در پرانتز جلوی آن قرار می‌گیرد. برای داستان‌هایی هم که نام نداشته‌اند از عنوان «بی‌نام» استفاده شده است.)

۱. گروه دبستان

داستان‌های «بی‌نام» و «یک تکه ابر» (فاطمه جعفری) و «عروسی مدرسه‌ای» (نازنین‌زهرا خیرآبادی) به عنوان داستان‌های برگزیده انتخاب شدند. همانطور که پیش از این گفته شد در گروه دبستان، رتبه‌بندی انجام نگرفت.

۲. گروه متوسطه اول

رتبه اول: خیال نارنجی (مریم روشن)؛ یک صفحه از بهشت (رژان رستمی).

در این گروه امتیازات دو داستان اول در مجموع با هم برابر شد و هر دو حائز رتبه اول گردیدند. مجموع امتیازات داستان‌های بعدی، اختلاف زیادی با داستان‌های اول داشت. با این شرایط و با نظر دبیر و هیئت اجرایی جشنواره، تصمیم بر این شد که هیچ یک از آثار صلاحیت جایگاه دوم را ندارد.

رتبه سوم: پیرزن تنها (فاطمه زارعی جلیانی).

همچنین پس از مرور امتیازات داوران، با تأیید دبیر و هیئت اجرایی جشنواره خانم‌ها فائزه محمدی صفری کوچی برای داستان «مردانگی اجباری» و الهه فردوسی برای داستان «مالیو» (البته نویسنده نامی برای آن در نظر نگرفته بود) نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

۳. گروه متوسطه دوم

رتبه اول: همه چیز بر می‌گردد (ارسلان شکوهیان)؛ بی‌نام (مسعود عسکری).

رتبه دوم: اسد (محسن حسن‌پور).

هیئت داوران به دلیل اختلاف زیاد امتیازات آثار رتبه اول و دوم با سایر آثار، هیچ داستانی را شایسته عنوان سوم ندانست.

جوایز جشنواره

۱. تقدیرنامه جشنواره که به تمامی شرکت‌کنندگان تعلق می‌گیرد؛

۲. تندیس جشنواره که به نفرات اول هر گروه اختصاص دارد؛

۳. به نفرات اول تا سوم هر گروه به ترتیب مبلغ ۲۵۰ هزار، ۲۰۰ هزار و ۱۵۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد؛

۴. علاوه بر این، چاپ کتابی از آثار ارسالی، به عنوان امتیاز ویژه جشنواره در نظر گرفته شده است. آثاری که در این مجموعه قرار می‌گیرند با نظر دبیر و هیئت اجرایی جشنواره انتخاب شده‌اند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نقل و انتقالات باشگاه های اروپا

اخبار ویژه کرونا

آخرین اخبار

فرهنگ، هنر و ادب

گفتگو و تحلیل